Costa Rica egyedi. Nehezen látom, hogy ez az ország valaha is fejlődne. Ugyanakkor, amikor ilyeneket olvasok, mint amit ma olvastam a "La Nación"-ban, egyszerűen majd szétszakadok a röhögéstől amikor arra emlékszem, hogy a magyarok mennyit képesek sopánkodni a BKV szolgáltatásán. Jaj, jaj gyermekeim! Össze kéne tennetek kezeteket-lábatokat, hogy ilyen jó közlekedési szolgáltatással rendelkeztek!
Kezdjük azzal, hogy Costa Ricában már ezer éve nincs vonat. Múlt században volt, de amióta élek (tehát legalább 33 éve) nem volt vonat. Miért? Mert az itteni közlekedési hatóságok ennyire tehetetlenek. Sőt, egy kis történelem, amikor volt eleinte vonat az azért volt, mert egy amerikai hapsi, Minor Keith szerződést kötött az akkori kormánnyal, hogy ő segít felépíteni a vasutat (San José és Limón, a Karibi megyénk közt) azzal a feltétellel, hogy 99 évig használhatja a vasutat saját üzleteire, és a földet a vasút közelében: 100 mérföld távolságig a vasúttól. A hülye, korrupt kormány pedig azt mondta, hogy jó. Amikor pedig letelt a 99 év, akkor az állam nem tudta működtetni a vasutat, mert nem volt pénz.
Na, teltek-múltak az évek, és most lassan, NAGYON lassan végre felelevenedett a vonat. Először csak San Pedro (San José egyik keleti kerület, ami busszal 5-10 percre van a központtól, 30 perc gyalog) és Pavas (San José egyik nyugati kerülete, szintén 5-10 percre a központól) közt közlekedik. Mivel újdonság volt, sok ember séta és turistáskodás szándékkal utazott vele. Igen, tudom, olyan kis vidéki viselkedés, de hát mit mondjak? Costa Rica maga egy hatalmas nagy vidék. A vonat ÁLLÍTÓLAG segített volna egy kicsit enyhíteni a dugókon amik itt folyamatosan keletkeznek, és senki se tud igazán vezetni. A vonat segített volna a buszjáratokkal, amik szintén nem elegek, főleg amikor a kormánynak eszébe jut mindenféle rendszám tilalmakat kitalálni, amiért akkor bizonyos napokon bizonyos rendszámok nem közlekedhetnek ami arra készteti az embereket, hogy vagy megkockáztassák a bírságot, vagy busszal menjenek be a munkába, ami azért nem jó, mert az itteni busz rendszer nincs ennyi emberhez méretezve. Tehát szemmellátható, hogy kell valamilyen megoldást adni a helyzetnek, ami igazán jó ötletnek teszi a városi vonatot. Igen ám, de csak EGY vonat van, gyakorlatilag csak óránként jár és csak 7 és 9 között reggel, és 4 és 6 között délután.
Hát ja, ezzel csak kirándulni lehet.
Aztán most kezdődik el a járat Heredia és San José közt, ami egyébkén nekem is jól jönne. Fantasztikus időzítéssel csinálják, mivel hamarosan az egyik legnagyobb utat le kell zárni, mert meg kell javítani egy hidat a Virilla folyó fölött. Ezen az úton (ami egyébként egy Highway) nem csak az Herediából jövő autók közlekednek San José felé, hanem főleg az Alajuelai (Costa Rica egyik megyéje a 7 közül. Herediától nyugatra van) autók és buszok mennek. Most ezeknek az autóknak és buszoknak vagy be kell menniük Herediába, ami rémes lesz, mert az utcát rettenetesen szűkek, vagy körözniük kell egy nagyot és Santa Ana felé bemenni, amerre szintén szűk utcák vannak, de ráadásul Costa Rica legdrágább fizetős autópályája is (800%-al drágább minden más autópályánál, és még emelni akarják!). Egyszóval, jól jön most az Heredia-San José vonat. Igen ám, de ez a vonat megint csak EGY vonat és csak négyszer megy:
Reggel 5:30-kor indul San Joséból Herediába.
Reggel 8:30-kor indul Herediából San Joséba.
Délután 16:40-kor indul San Joséból Herediába.
Este 20:00-kor indul Herediából San Joséba.
Ja, az sokat fog segíteni majd, főleg amikor Heredia 20 percre van San Josétól (kivéve amikor dugó van és 2 órányira is lehet). Csodálkoznak is a vonatos menedzserek, hogy az emberek kirándulásra fogják a vonatot, és azt mondják az újságíróknak, hogy majd bevesznek egy szabályt, hogy a dolgozók és diákok legyenek elsőbbséggel. Minek? Annak akinek sürgős az nem is fogja használni! Az ember vagy 7-re, vagy 8-ra megy a suliba vagy az irodába. Közben, ahogy mondtam, köszönjétek meg szépen, ti elégedetlen magyarok, hogy ilyen jó és ilyen rendes közlekedési rendszeretek van!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése